Forenklet kontroll og statusmåling med nettsteder
Forenklet kontroll og statusmåling er årlige kontroller av inntil 500 nettsteder i offentlig og privat sektor. Første runde med denne typen kontroller vil gjennomføres i 2024. Informasjon og resultater danner grunnlag for kunnskapsproduksjon om status og videre prioriteringer.
Mange kontroller
Fra og med 2024 skal Uu-tilsynet årlig gjennomføre kontroller i et betydelig større omfang enn tidligere. Informasjon og resultater danner grunnlag for kunnskapsproduksjon om status og videre prioriteringer.
Forenklet kontroll og statusmåling
Forenklet kontroll retter seg mot virksomheter i offentlig sektor, mens statusmåling retter seg mot virksomheter i privat sektor. Kontrolltypen skal gjennomføres årlig på ca. 250 nettsteder per sektor. Inntil 2000 nettsider på det aktuelle nettstedet testes opp mot utvalgte krav. Testingen utføres kun automatisk, og virksomhetene får tilgang til resultatene sine digitalt. Brudd på kravene fører ikke til bruk av reaksjoner.
Inntil videre blir det ikke gjennomført forenklet kontroll og statusmåling av apper, eller intranett og ekstranett i offentlig sektor.
Uu-tilsynets interne forberedelser
Tilsynet skal årlig velge ut rundt 500 virksomheter med tilhørende nettsteder, til forenklet kontroll og statusmåling. Minimum antall årlige kontroller er bestemt ut fra folketall.
Valg av virksomheter og nettsteder
Tilsynet velger virksomheter og nettsteder for kontroll basert på kravene til utvalg som er satt i regelverket. Kravene gir både generelle og detaljerte føringer.
Utvalget skal
- ha mål om en variert, representativ og geografisk balansert fordeling
- dekke følgende forvaltningsnivåer
- statlige nettsteder
- regionale nettsteder
- lokale nettsteder
- offentligrettslige organers nettsteder
- omfatte nettsteder som i størst i mulig grad representerer spekteret av tjenester som ytes av sektoren
- speile nasjonale «berørte parter» sin oppfatning om konkrete nettsteder som skal kontrolleres, særlig brukerorganisasjoner
Regelverket åpner også for at tilsynet kan gjøre risikobasert utvalg og prioriteringer i kontroller, så lenge dette ikke bryter med intensjonene i kulepunktene over. Vi kan for eksempel legge vekt på kunnskap om fare for svikt, tips og klager og i hvilken grad virksomheten eller nettstedet er testet og vurdert i andre sammenhenger, for eksempel i en klagesak for Diskrimineringsnemnda, der tilsynet har gitt ikt-faglig uttale.
Utvalget i privat sektor knyttes ikke til forvaltningsnivå, men vil ellers legge vekt på tilsvarende momenter.
Utvalg etter det første året
En kontrollperiode er ett kalenderår. Det første året vi gjennomfører forenklet kontroll og statusmåling er 2024. Fra og med andre runde i 2025 krever regelverket at utvalget omfatter minst
- 50 % nye nettsteder sammenlignet med året før
- 10 % nettsteder som var med året før
Et utvalg som inneholder både nye nettsteder og nettsteder som var med i runden året før, skal bidra til at tilsynet kontrollerer ulike virksomheter og nettsteder og opparbeider oss ny kunnskap, samtidig som vi får informasjon om hvordan etterlevelsen av kravene utvikler seg over tid.
Dialog med brukerorganisasjoner og andre berørte parter
Regelverket stiller krav til årlig, systematisk dialog med berørte parter, når det gjelder utvalg av virksomheter og nettløsninger til kontroller. Hva som menes med uttrykket «berørte parter» er presisert slik:
«Omfatte[r] organisasjoner som representerer interessene til personer med nedsatt funksjonsevne og eldre, partene i arbeidslivet, industrien som driver med utvikling av tilgjengelighetsprogramvare knyttet til nettsteder og mobilapplikasjoner, og sivilsamfunnet.»
Regelverket legger ikke føringer for hvordan dette skal skje, og det er opp til tilsynet å avgjøre hvordan dialogen skal foregå.
Valg av krav og testsider
Krav i WCAG-standarden
I denne typen kontroller skal det gjøres en avgrenset test av deler av kravene i WCAG-standarden. Ifølge regelverket skal de omfatte test av at innholdet er
- Mulig å oppfatte
- Mulig å betjene
- Forståelig
- Robust
Dette innebærer at det i forenklet kontroll og statusmåling, er tilstrekkelig å teste ett krav for hvert av de 4 prinsippene i WCAG. Videre er det presisert at testingen skal ta sikte på å dekke følgende brukerforutsetninger:
- Bruk uten syn.
- Bruk med nedsatt syn.
- Bruk uten fargesyn.
- Bruk uten hørsel.
- Bruk med nedsatt hørsel.
- Bruk uten taleevne.
- Bruk med begrenset bevegelsesevne eller styrke.
- Behov for å minimere faktorer som kan utløse anfall på grunn av lysfølsomhet.
- Bruk med begrenset kognisjon.
Dekningen av brukerforutsetninger i forenklet kontroll og statusmåling bestemmes av hvilke krav og deler av krav som kan testes automatisk med ACT-regler som er implementert i Qualweb.
Hva er ACT-regler?
Accessibility Conformance Testing (ACT)-regler er W3C-godkjente og dokumenterte testregler for testing av samsvar mellom nettinnhold og standarder for universell utforming, for eksempel WCAG.
ACT-reglene prøver å gjøre tilgjengelighetstesting mer oversiktlig gjennom bedre transparens på hvordan tilgjengelighetskrav er blitt tolket/forstått, der tanken er at utviklere av ulike testmetoder og verktøy skal kunne benytte disse inn i eget arbeid for å sørge for en mer konsistent forståelse av tilgjengelighetskrav på tvers av ulike testmetoder og testverktøy.
Det finnes mer informasjon om ACT-regler og -formatet på nettstedet ACT-Rules Community (engelsk).
Crawling av nettstedet
Crawling brukes for å finne og plukke ut nettsider på nettstedet for senere testing. Det gjøres et automatisk utvalg av inntil 2000 nettsider.
- Fremsiden er på nettstedet er alltid med.
- Crawleren finner testsider ved å følge lenker i sidehierarkiet på nettstedet.
Hva som er et og samme nettsted, bestemmes av domenenavnet som nettsidene er knyttet til.
Publisering av liste over virksomheter og nettsteder
Når tilsynet har gjort utvalg av virksomheter og nettsteder som skal være med årets runde med forenklet kontroll og statusmåling, publiserer vi en liste på uutilsynet.no.
Publisering av listen skjer på et fast tidspunkt hvert år, for eksempel i uke 6. I forbindelse med publiseringen utarbeides det nyhetssak og pressemelding, og det gjennomføres ulike kommunikasjonstiltak for å nå ut med informasjonen.
Vi sender ikke ut melding til den enkelte virksomhet om at en er plukket ut til forenklet kontroll eller statusmåling.
Testing av nettstedet
Automatisk testing
I forenklet kontroll og statusmåling skjer testingen automatisk. Dette gjør at tilsynet raskt og effektivt kan teste mange nettsider. Testingen omfatter inntil 2000 nettsider per nettsted. Automatisk testing er nødvendig for å kunne gjennomføre årlige kontroller i det omfanget som kreves av oppdatert regelverk.
Qualweb
Qualweb (engelsk) er et automatisk testverktøy utviklet av portugisiske myndigheter, i samarbeid med universitet i Lisboa. Verktøyet er publisert som åpen kildekode på GitHub (engelsk), og er primært bygget for bruk i forenklede kontroller etter EUs webdirektiv (WAD).
Flere myndighetsorgan i Europa har laget egne implementasjoner av testverktøyet. Per nå brukes Qualweb av myndighetsorganet i Portugal, Finland, Danmark og Norge.
I våre kontroller blir testingen av nettstedet blir gjennomført med tilsynets tilpassede versjon av Qualweb på et avgrenset utvalg ACT-regler. Inntil videre kan tilsynets versjon ikke brukes av virksomhetene, men dette er aktuelt på sikt.
Det finnes en gratis onlineversjon av Qualweb (engelsk), samt et nettlesertillegg for Chrome (engelsk). Vi understreker at det finnes flere ulike versjoner og implementasjoner av Qualweb, og at dette innebærer at verktøyet kan gi ulike resultater, avhengig av versjon som er brukt i testingen. Alle kontroller som gjennomføres innenfor ett og samme år, vil testes med samme versjon.
Publisert tilgjengelighetserklæring
For virksomheter i offentlig sektor sjekker vi om det er publisert en tilgjengelighetserklæring for nettstedet i forenklet kontroll. Sjekken er automatisk, og omfatter kun publisering. Det gjøres ikke kontroll av om innholdet i tilgjengelighetserklæringen er riktig i forenklet kontroll.
Sammenstilling av resultater
Metadata om kontrollen og resultatene fra den automatiske testingen sammenstilles per virksomhet. Alle virksomheter får tilgang til både egne og andres resultater. I tillegg gjør tilsynet egne vurderinger av de samlede resultatene og presenterer dette som statistikk og analyser som del av vår områdeovervåkning.
Score
Hver virksomhet vil få en samlet score basert på resultatene fra testingen. Det vil trolig også gis en score per krav og per testregel. Modell for score er ikke bestemt.
Publisering av resultater
Virksomheter som er med i kontroller skal få tilgang til sine resultater, der det avdekkes brudd på regelverket. Videre har virksomheten rett på generell veiledning om innholdet i kravene og hvordan feil kan rettes.
Resultatene til alle virksomheter som er med i forenklet kontroll og statusmåling, publiseres åpent på tilsynets nettsted.
Virksomheten får presentert informasjon fra kontrollen i ulike typer visninger. Visningene omfatter alt fra metadata om kontrollen og oppsummering av resulter, til detaljer om hvilke brudd som er funnet på et enkelt krav, ned til enkeltfeil per testet element.
Tilsynet utarbeider eller sender ikke ut en tradisjonell rapport til hver enkelt virksomhet i slike kontroller. Informasjon om kontrollen og resultatene foreligger kun digitalt.
Hva skjer ved brudd på regelverket?
Forenklet kontroll og statusmåling utføres inntil videre ikke som tilsyn. Resultater som viser brudd på regelverket, blir ikke fulgt opp med reaksjoner. Det betyr at tilsynet ikke bruker pålegg om retting og dagbot etter slike kontroller.
Hensikten med forenklet kontroll og statusmåling
Hensikten med forenklet kontroll og statusmåling er å gi virksomheten informasjon om feil, som igjen danner grunnlag for forbedringsarbeid. Videre bruker tilsynet informasjon og resultater fra kontrollene til for å kunne si noe om status for universell utforming, prioriteringer fremover og rapportering til EU.
Noen virksomheter går videre til inngående kontroll og tilsyn
Resultatene brukes også som grunnlag for å velge hvilke virksomheter og nettsteder som blir tatt ut til inngående kontroll og tilsyn. Årlig går cirka 10 % av virksomhetene og nettstedene videre. Lav score, enten i siste kontroll eller over tid, øker sannsynligheten for å bli plukket ut.
Felles webinar om vanlige feil
Etter at resultatene fra forenklet kontroll og statusmåling er publisert på nettstedet vårt, vil tilsynet tilby virksomhetene webinar med gjennomgang av vanlige feil som er funnet i kontrollene og hvordan de kan rettes.
Webinaret er felles, gratis og frivillig for virksomhetene, og et supplement til den generelle veiledningen på uutilsynet.no.
Forbedringsarbeid
Resultatene fra kontrollene skal virksomhetene bruke til systematisk forbedringsarbeid, og som grunnlag for å øke etterlevelsen av kravene til universell utforming både på kort og lang sikt. Vi legger til grunn at virksomhetene tar tak feil som blir avdekket, og bruker informasjon og veiledning fra tilsynets nettsted og andre relevante kilder til å korrigere brudd på regelverket.
Lav score i siste kontroll eller svake resultater over tid, som indikerer at virksomheten ikke har etablert systematisk forbedringsarbeid, øker sannsynligheten for å gå videre til inngående kontroll og tilsyn.