Kognisjon
Personer med kognitive funksjonsnedsettelser kan ha ulike utfordringer som påvirker deres menneske-maskin-interaksjon. Å lage forståelig innhold for disse målgruppene, handler mye om å lage enkelt design og effektiv kommunikasjon.
Utfordringer og muligheter
Nedsatt kognisjon gir problemer med å bearbeide informasjon. Det vil si vansker med å velge ut, forstå, lagre, gjenfinne, resonnere og kommunisere i forhold til den informasjonen en har mottatt. Det er mange grader av kognitive funksjonsnedsettelser fra lette, ofte usynlige, til moderate og mer omfattende.
Når nettsider og apper har mange elementer, uklar struktur eller kompleks navigasjon, kan disse være vanskelig å forstå. Forstyrrende elementer, som animasjoner og ting som blinker kan gjøre det krevende å holde fokus på innholdet. Fagspråk, språklige virkemidler og lange setninger kan være andre barrierer.
De fleste av oss opplever nedsatt kognitiv funksjon fra tid til annen, for eksempel når vi leser en tekst vi ikke forstår, glemmer PIN-koden eller ikke får til å gjennomføre et kjøp i nettbutikken. Stress er en kjent faktor som påvirker vår kognitive funksjonsevne, som gjør det vanskeligere å konsentrere seg og huske ting.
Kort oppsummert kan en si at personer med nedsatt kognitiv funksjon kan ha problemer med å
- forstå, oppfatte og bearbeide sanseinntrykk
- konsentrere seg
- huske (redusert korttidsminne)
- løse problem
- lære seg hvordan ting virker
- fullføre oppgaver
Hjelpemiddel
Det finnes flere hjelpemidler som personer med nedsatt kognisjon kan ta i bruk. Brukere med lese- og skrivevansker kan benytte opplesingsverktøy og hjelpemiddel som gjør at de kan forandre skrifttype, farger og størrelse på teksten.
Brukere med andre former for kognitive funksjonsnedsettelser kan benytte hjelpemidler til for eksempel påminnelser, organisering og kommunikasjon. Mange av disse finnes både i analoge og digitale utgaver.
Hva må du tenke på?
Personer med kognitive funksjonsnedsettelser kan ha problemer med å forstå kun tekst. Hvis du kombinerer tekst med bilder, illustrasjoner, eller film og lyd på en gjennomtenkt måte, vil det være god hjelp for mange i målgruppen.
Tekst må være enkel og forstå, unngå vanskelige ord, og formater teksten godt. Den visuelle presentasjonen er særlig viktig for disse målgruppene.
For mange med kognitive utfordringer er det derfor viktig at:
- informasjonsstruktur og navigering er logisk, intuitiv og konsekvent
- objekter utformes slik at brukeren forstår hvilke som er viktige og i hvilken rekkefølge de skal benyttes
- brukeren får støtte til å gjøre riktig med hjelp av tydelige instruksjoner
- brukeren får hjelp av forståelige feilmeldinger dersom noe blir feil
- lang eller komplisert informasjon deles opp i kortere deler
- steg i en prosess nummereres slik at brukeren vet hvor hun befinner seg
- nok tid til å gjennomføre oppgaver
En særlig utfordring er stadige oppdateringer og endringer i apper og nettsider. Hver gang det skjer en endring må brukeren lære seg hvordan det nye grensesnittet fungerer. Dette påvirker alle brukere, men i stor grad personer med nedsatt kognisjon.
Tips for å sjekke din løsning
I tabellen gir vi noen eksempler på hvordan du kan sjekke nettsidene dine med tanke på brukere med kognitive funksjonsnedsettelser. Merk at denne er ment som veiledning, og ikke skal brukes til å sjekke om du imøtekommer lovkravene. Enkelte av punktene er koblet til anbefalinger, ikke krav.
Forutsetning | Løsning | Enkel test |
---|---|---|
Brukeren har behov for å selv kunne velge hvordan han får informasjonen presentert. | Tilby en kombinasjon av tekst, bilde, illustrasjon, film og lyd. | Vurdér om tekst er den beste måten å presentere informasjonen din på, og om informasjonen som er best egnet som tekst også kan presenteres på annen måte. |
Brukeren må kunne endre utseendet på tekst og bakgrunn. | Skill innholdet fra designet, bruk for eksempel stilark (CSS). | Forsøk å slå av stilarket (CSS) i nettleseren. Er det mulig å forstå innholdet og bruke funksjonaliteten? |
Brukeren har behov for at nettstedet er logisk og konsekvent å bruke. | Sørg for at navigasjon og lenker ser like ut, er plassert og fungerer på samme måte på hele nettstedet. | Spør en kollega som ikke kjenner nettstedet om å ta stikkprøver for å sjekke om lenker og navigasjon er utformet og plassert på en konsekvent måte. |
Brukeren har behov for at nettstedet er logisk og konsekvent å bruke. | Bruk samme tekster og grunnoppsett på alle skjema. | Hvis du har flere skjema på ditt nettsted, sjekk at skjemafelt med samme formål heter det samme, at knapper for innsending ser like ut og er plassert likt, samt at rekkefølgen på skjemafelt og knapper er mest mulig lik. |
Brukeren har problemer å forstå kompleks informasjon. | La brukeren se feilbeskrivelser samtidig som det er mulig å korrigere feilen. | Gjør bevisste feil i et skjema og forsøk innsending. Kan du lese feilbeskrivelsene samtidig som kan korrigere feilen? |
Brukeren har problemer med å forstå kompleks informasjon. | Skriv enkelt og forståelig. Del opp lange tekster. | Be en person som ikke jobber med det aktuelle temaet om å lese instruksjonen og se om hun forstår. |
Brukeren behøver lang tid for hver oppgave. | La brukeren selv bestemme tidsgrenser. | Fyll inn i et skjema. Ta en lang pause midt i utfyllingen. Får du mulighet til å gjenoppta det du holdt på med, eller forsvinner all data? |
Brukeren behøver lang tid for hver oppgave. | Begrens mengden informasjon brukeren må oppgi (ikke lovkrav, kun anbefalt). | Trenger du all den informasjonen du krever av brukeren? |