1. Finne automaten
Noen brukere ser dårlig, andre har problemer med hørselen, noen sitter i rullestol, mens andre er svært høye eller lave. Derfor er det viktig at du sørger for at alle brukere kan finne automaten.
Minstekrav
Krav 1.1
Automaten skal være lett å finne for alle brukere, uavhengig av tid på døgnet, lys- og værforhold. Det betyr at automaten skal være tydelig markert med skilt og belysning.
Krav 1.2
Brukere med synsnedsetting skal kunne finne automaten.
- Du kan for eksempel bruke følbare (taktile) ledelinjer eller lyd.
Krav 1.3
Skilt skal plasseres over automaten og være synlig fra alle vinkler, uansett om brukeren sitter eller står.
Anbefalinger
Fargemarkering
En tydelig fargemarkering gjør det enklere for brukerne å se og finne automaten. Det er særlig aktuelt for frittstående automater, som for eksempel minibanker og billettautomater. Fargemarkeringen kan være på veggen, gulvet eller begge steder. Fargemerkeringen bør være minst 40 centimeter bred, og ha god kontrast mot bakgrunnen, slik at automaten skiller seg ut fra omgivelsene.
Skilting av automater
Automater som tilbyr samme tjeneste bør skiltes og markeres på samme måte. Eksempler er minibanker, billett- og vareautomater. Da blir det enklere for brukerne å kjenne igjen automater som tilbyr samme vare eller tjeneste.
For at det skal være enkelt å oppdage automaten, bør skilt plasseres slik at det er synlig når du beveger deg mot automaten.
Skilt bør ha en konsekvent utforming og følge internasjonale standarder for symbol, farge og form.
Det bør være god kontrast mellom tekst og bakgrunn på skiltet, da blir teksten lettere å lese. Du bør også tilpasse teksttype og tekststørrelse på skiltet til avstanden fra brukeren og lysforholdene på stedet.
Skilt bør være rene og må vedlikeholdes ved behov.