Hopp til hovedinnhold

KORT FORTALT: Ting skal være kodet som det ser ut som. For eksempel skal en overskrift være kodet som en overskrift.

    Tolking

    Uu-tilsynets forståelse av det aktuelle kravet. Tolkingen er basert på en juridisk og uu-faglig vurdering og avveining av rettskildene, inkludert W3Cs normative og informative kilder til WCAG (W3C, engelsk). Viktige kilder er suksesskriteriet, WCAGs ordliste, Uu-tilsynets praksis, formål, forståartikkelen, teknikker og failures.

    Krav til samsvar

    Uu-tilsynets beskrivelse av hva som skal til for å oppfylle det aktuelle kravet. Ofte består det også av ulike delkrav. Vanligvis kan kravet møtes på flere måter.

    Testregel

    Uu-tilsynets framgangsmåte (prosedyre) for å teste og ta stilling til om krav til samsvar er oppfylt eller ikke. Vi har ofte flere testregler knyttet til et krav.

    Informasjon, struktur og relasjoner som formidles via presentasjonen kan bestemmes programmatisk eller gjøres tilgjengelig(e) som tekst.

    Formål

    Hensikten med kravet er å sikre at brukeragenter, som for eksempel hjelpemiddelteknologi kan presentere innholdet på forskjellige måter som dekker ulike brukeres behov.

    Brukerbehov

    Kravet er ment å ivareta personer som er blinde eller døvblinde.

    Tilsynets tolking

    Brukere oppfatter informasjon, struktur og relasjoner i innholdet gjennom visuell formatering eller lyd.

    Suksesskriteriet krever ikke en bestemt presentasjon, men at informasjon, struktur og relasjoner som blir formidlet til brukeren gjennom presentasjonen av innholdet, skal gjenspeiles i kodingen av det samme innholdet.

    Begrepene Struktur, Relasjoner, Presentasjonen og Bestemmes programmatisk er definert i WCAGs ordliste.

    Kravet gjelder for alle innholdstyper. Eksempler på innholdstyper som er omfattet er overskrifter, avsnitt, lydsignaler, regioner, sitater, tabeller, lister og skjemaelement.

    Framgangsmåte for å oppfylle kravet er avhengig av innholdstypen. I tillegg er det vanligvis flere måter å oppfylle kravet på, for hver enkelt innholdstype.

    Overskrifter

    Overskrifter gjør at brukeren får informasjon om temaet for eller formålet med teksten, avsnittet, listen, skjemaet eller annet innhold som kommer etter overskriften. Overskrifter gir struktur og mening, ved å gi navn til de ulike delene av innholdet. En overskrift skiller seg visuelt fra innholdet som hører til, med for eksempel større skrift, feit eller kursiv markering.

    Tabeller

    Informasjon er tabuler når det er logiske relasjoner mellom tekst, tall og annen data i to dimensjoner (vannrett og loddrett).

    Hvis tabellen har tittel, skal dette gjenspeiles i koden. Korrekt bruk av overskriftceller sikrer at innholdet i datacellene presenteres med kobling til tilhørende rad- og kolonneoverskrifter.

    Dersom tabellen har overskrifter på både rader og kolonner, skal en også spesifisere i hvilken retning overskriftcellene peker, og eventuelt bruke gruppering.

    En tabell er brukt til layout når tabellformatet er brukt for å oppnå et bestemt utseende/design på innholdet, og ikke for å presentere logiske relasjoner mellom data. Tabell brukt til layout skal kodes slik at den kan ignoreres av hjelpemiddelteknologi.

    Lister

    Lister er informasjon som er gruppert, og som ikke er brødtekst. Lister kan være markert med for eksempel punkter eller tall. I HTML skilles det mellom nummererte, unummererte og beskrivende lister.

    Beskrivende lister (description lists) blir vanligvis brukt for å gruppere ulike termer/navn med beskrivelser eller definisjoner. Listen har to nivå og gir forklaringer på termer, ord eller uttrykk. Listen kan være organisert alfabetisk. Eksempel på en beskrivende liste er ordlisten i WCAG.

    Regioner (landemerker)

    Regioner er inndeling av innholdet på en nettside i ulike deler, basert på nettsidens visuelle layout. Det er kreves ikke at nettsiden har visuell inndeling av innhold i regioner, men dersom det finnes, skal det også bestemmes programmatisk. Regioner i koden (landemerker) gjør det enklere å navigere på nettsiden med hjelpemiddelteknologi.

    Skjemainstruksjoner

    Instruksjoner/hjelpetekst gir vanligvis mer informasjon om hva eller hvordan brukeren skal fylle ut enkelte skjemaelementer eller grupper av skjemaelementer. Instruksjoner kan inneholde informasjon om format, tips eller mer utfyllende forklaring av hva som skal fylles ut. Plasseringen kan for eksempel være

    • en del av ledeteksten
    • rett over eller under skjemaelementet
    • ved siden av skjemaelementet
    • i pekerfølsomt innhold

    Hvis instruksjonen har en tydelig visuell relasjon til et skjemaelement eller en gruppe av skjemaelementer, skal dette også ivaretas i koden. Om det finnes en tydelig visuell relasjon, er en skjønnsmessig vurdering, der en vektlegger

    • instruksjonens plassering
    • bruk av visuelle virkemidler som farger, rammer, ikoner
    • tekstlig informasjon i instruksjonen som gjengir et bestemt skjemaelement, for eksempel skjemaelementet for passord.

    Spesialtekst

    Med spesialtekst mener vi tekst i hovedinnholdet på nettsiden, som skiller seg visuelt fra brødteksten ellers. Brødtekst er lengre, sammenhengende tekst, som er hovedteksten på nettsiden.

    Eksempel på spesialtekst er sitater, hevet eller senket skrift, kode, matematiske notasjoner, fet, kursiv eller understreket tekst. Dersom det brukes spesialtekst, skal tekstens visuelle status også gjenspeiles i koden. MathML er et oppmerkingsspråk for strukturering og presentasjon av matematiske notasjoner/uttrykk.

    Unntak: Tilgjengelig som tekst

    I unntakstilfeller, der det ikke kan bestemmes programmatisk, skal informasjon, struktur og relasjoner i stedet gjøres tilgjengelig som tekst. Eksempel: Alle obligatoriske felt, er merket med en stjerne (*). Tekstbeskrivelsen skal være nær informasjonen den beskriver, for eksempel rett over elementet eller i det tilstøtende elementet, og det skal i tillegg bestemmes programmatisk.

    Tolking og krav til samsvar dekker utvalgte innholdstyper. For å unngå å teste det samme innholdselement flere ganger, er tolking og krav til samsvar for koding av skjemaelement og grupper av skjemaelement i hovedsak dekket av suksesskriterium 4.1.2.

    Krav til samsvar

    Overskrifter

    • Visuelle overskrifter er korrekt kodet som overskrifter.
    • Visuelle overskrifter som inngår i et overskriftshierarki, er kodet med rett overskriftsnivå.

    Tabeller

    • Innhold og relasjoner i visuelle datatabeller er korrekt kodet med rolle tabell, samt tabelltittel og overskriftsceller, der dette finnes.
    • Tabeller brukt til layout skal kodes slik at de ignoreres av hjelpemiddelteknologi.

    Lister

    Visuelle lister er korrekt kodet, basert på type liste:

    • Nummererte lister er kodet som nummerert liste.
    • Unummererte lister er kodet som unummerert liste.
    • Beskrivende lister, det vil si lister som har to nivå og gir utfyllende forklaringer, er kodet som beskrivende lister.

    Regioner

    • Visuell inndeling av innhold på nettsider i regioner er korrekt kodet som landemerke.

    Instruksjoner til skjemaelementer

    • Visuelle skjemainstruksjoner er programmatisk koblet med tilhørende skjemaelementer.

    Spesialtekst

    • Visuell spesialtekst i brødtekst, er korrekt kodet

    Krav til samsvar gjelder tilsvarende for apper og dokumenter.

    Kommentar

    Forståartikkelen understreker at å gjøre informasjon og relasjoner formidlet via presentasjonen tilgjengelig i koden, klart er å foretrekke fremfor å bruke tekst. Tilsynets tolking og operasjonalisering er avgrenset til situasjoner der dette er bestemt programmatisk.

    Løsningsforslag og eksempler

    Du finner veiledning til dette kravet i løsningsforslagene:

    Merk at løsningsforslag for et tema kan dekke flere WCAG-krav.