Hopp til hovedinnhold
31. januar 2025

For å sikre en inkluderende og effektiv skole, trenger vi både digitale og analoge verktøy. Men for å få til en god balanse, må læreren bruke teknologien slik at den fremmer læring og inkludering. Derfor har vi laget en veileder som hjelper læreren og skoleeier med universell utforming av digitale læremidler.

På skoler rundt om i landet er teknologi en viktig del av hverdagen, men den må brukes rett for å gi alle elever mulighet til å lære. I 2023 undersøkte vi hvordan digitale læremidler blir brukt i grunnskolen. Vi fant at læreren står ofte alene med ny teknologi og har begrenset mulighet for kompetanseheving. Kunnskapen om universell utforming er lav, og mange vet ikke hvordan teknologi kan tilpasses elever med ulike behov – som dysleksi, nedsatt hørsel eller syn.

Samtidig viser våre undersøkelser at barn med nedsatt funksjonsevne foretrekker digitale løsninger fremfor analoge. Når teknologien blir brukt rett, er den et verdifullt verktøy for læring og inkludering.

Veileder for skole- og utdanningssektoren

På uutilsynet.no har vi samlet veiledning, verktøy og kunnskapsgrunnlag om universell utforming av ikt, for skole og utdanning. Her kan du lese mer om universell utforming av det digitale læringsmiljøet, læreren sitt ansvar for universell utforming, og hvordan teste med skjermleser.

Dette lærer du

Bruk veiledningen vår på uutilsynet.no og send oss gjerne spørsmål på e-post til post@uutilsynet.no.

Teknolog Rebecka Marie Nilsen
Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Rebecka Marie Nilsen

Rebecka Marie Nilsen er teknolog i Tilsynet for universell utforming av ikt i Digitaliseringsdirektoratet.

Forfatter

Teknolog Rebecka Marie Nilsen
Rebecka Marie Nilsen
Rådgiver, Digitaliseringsdirektoratet

Kommenter

Felt merket med en rød stjerne (*) er obligatoriske.

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.
Er du et menneske?
1 + 18 =
Løs dette enkle mattespørsmålet og skriv inn svaret. For eksempel: For 1+3, skriv inn 4.