Hopp til hovedinnhold

Lærerens ansvar for universell utforming

Læreren må sørge for at digitale verktøy og ressurser er tilgjengelige for alle, uavhengig av funksjonsevne. På denne siden har vi samlet noen ressurser som kan hjelpe deg som er lærer med å forbedre tilgjengeligheten i din undervisning for å sikre at alle elevene dine får en meningsfull og tilgjengelig digital skolehverdag.

    Hva er universell utforming, og hvorfor skal vi jobbe med det?

    Universell utforming i skolen handler om å skape inkluderende læringsmiljøer ved å sikre at alle elever, uavhengig av funksjonsevne, har likeverdig tilgang til læringsplattformer, undervisningsmateriell og digitale verktøy. Ved å gi rom for mangfoldet i elevgruppen lar vi den enkelte få utfolde seg, bestemme selv og delta på like vilkår.

    Hvis løsningene som brukes ikke er universelt utformet, risikerer elevene å havne utenfor, og kan bli fratatt sin grunnleggende rett til lik deltakelse og utdanning. Universell utforming bidrar derfor til å ivareta elevenes rett til likeverdige muligheter i undervisningen.

    Lærerens uu-vettregler

    Lag universelt utformet undervisningsmateriell

    Undervisningsmateriell du lager selv må være universelt utformet. Det gjelder for eksempel videoer, PowerPoint-presentasjoner, oppgaver og ukeplaner du lager i Word eller Google Docs, og innhold du legger ut i læringsplattformer for å holde kontakt mellom hjem og skole. Universell utforming av ikt er et stort felt, og det er lett å bli overveldet. Men husk at det viktigste er å komme i gang! Her er noen av tingene du som lærer må være bevisst på.

    En lærer må langt på vei passe på de samme tingene som en nettredaktør. Her har vi trukket frem noen hovedpunkter, men vi anbefaler deg å lese mer på Redaktørens ansvar for universell utforming.

    • Benytt innebygde stiler for å lage overskrifter, og unngå å bruke fet skrift som overskrift.
    • Definer riktig språk for teksten din.
    • Lenker må alltid være mulig å forstå i sammenhengen den står i, og helst også når den blir tatt ut av sammenhengen.
    • Gi bilder en alternativ tekst (alt-tekst) som beskriver hva bildet viser, eller marker bildet som dekorativt dersom det kun er til pynt.
    • Legg inn tekst som tekst, og ikke bruk bilder eller skjermbilder av for eksempel lærebøker.
    • Bruk innebygde verktøy for å sette inn tabeller og lister.
    • Font og farger skal være lette å lese, og skal ha god kontrast til bakgrunnen.
    • Videoer må være tekstet.
    • Bruk den innebygde tilgjengelighetskontrollen.

    I e-læringskurset vårt om universell utforming av nettinnhold finner du blant annet flere videosnutter hvor vi prøver å gjøre det enklere å komme i gang med universell utforming. Her har vi trukket frem fire av videoene for å gi deg en liten smakebit.

    Hvordan lage rett overskriftsnivå

    Hvordan lage alt-tekster

    Hvordan bruke farge og kontrast

    Hvordan lage tilgjengelige dokumenter

    Velg læringsressurser og -verktøy som er tilgjengelige for alle

    Som lærer er det viktig å sjekke at læringsressursene du bruker i undervisningen er universelt utformet. Du vet kanskje ikke alltid hvilke utfordringer elevene dine har, (det er ikke sikkert eleven vet det selv heller), og universelt utformede løsninger sikrer at ingen møter unødvendige hindringer. Samtidig gjør det undervisningen bedre for alle.

    For læringsressursene som ledelsen kjøper lisens til, kan du minne dem på å stille krav om universell utforming. Be dem gjerne sjekke Universell utforming av det digitale læringsmiljøet for mer informasjon.

    Eksempler på læringsressurser som skal være universelt utformet:

    • nettsteder og apper
    • læringsplattformer (LMS)
    • digitale læremidler og læringsressurser
    • dokumenter, presentasjoner og PDF-er som elevene kan laste ned
    • systemer for digital undervisning og samhandling
    • digital eksamen

    Samarbeid med andre

    Å oppnå universell utforming i hele undervisningen krever samarbeid. Én ildsjel kan få til mye bra i sitt eget undervisningsmateriell, men for å sikre at alle elevene får en tilgjengelig skolehverdag, må vi jobbe sammen for å få på plass de gode løsningene.

    Dette innebærer at lærerkollegiet samarbeider med hverandre, og med for eksempel spesialpedagog, skoleledelsen og ikt-ansvarlig om testing, valg av ressurser, kvalitetssikring og kompetanseheving. Bygg et miljø rundt universell utforming hvor det ikke er farlig å stille spørsmål eller be om hjelp. Samarbeid også gjerne på tvers av skoler for å dele tips og erfaringer, og be Statped om hjelp og veiledning når dere står fast.

    Bruk veiledning – det finnes mye bra

    Det er mange i utdanningssektoren som jobber godt med universell utforming. Her har vi trukket frem noen som du kan lære av, samt noen av våre egne ressurser vi håper vil være til nytte:

    • Udir har laget en kompetansepakke om Inkludering og universell utforming i digital praksi (Udir). De skriver selv at «Kompetansepakken har fokus på hvordan lærere kan bruke teknologi for å støtte inkluderingsarbeidet i skolen. Den har også en svært praksisnær tilnærming for hvordan lærere kan utvikle digitale læringsressurser som er universelt utformet.».
    • Høyskolen Innlandet har laget kurset Universell utforming av dokumenter og nettsider (UiO), hvor de har samlet det som er viktigst å vite om universell utforming for de som jobber på en høyskole eller et universitet. Siden det er de samme kravene som gjelder, tror vi dette kan være en nyttig ressurs uansett hvilken del av utdanningssektoren du jobber i.
    • Hos OsloMet finner du ressursen Universell utforming og inkluderende undervisning: Universell utforming i Canvas (Oslomet). Den er laget for undervisere og ansatte ved OsloMet som bruker læringsplattformen Canvas, men er åpen for alle, og kan være et godt verktøy for alle som bruker Canvas i sin undervisning.
    • I våre Løsningsforslag etter tema finner du eksempler og løsningsforslag for å møte lovkravene. Disse er ikke laget spesielt for utdanningssektoren, men det er de samme kravene som gjelder på tvers av sektorer.
    • I e-læringskurset vårt om universell utforming av nettinnhold får du svar på hvorfor du og din virksomhet må jobbe med universell utforming og en praktisk veileder i hvordan lage innhold som er tilgjengelig for alle. Kurset finnes både i en fullversjon for nettredaktører og en kortversjon for skribenter. Du kan ta hele kurset eller bruke det som et oppslagsverk. Kurset retter seg ikke spesifikt mot utdanningssektoren, men tar i stor grad for seg de samme tingene som det er viktig at du som er lærer passer på.
    • Test med skjermleser er en enkel guide for deg som vil sørge for at digitalt innhold, for eksempel digitale læremidler, er mest mulig tilgjengelig for alle.

    Ha en plan for hva du gjør hvis elever møter tekniske hindringer

    Hvis en elev møter tekniske hindringer på grunn av manglende universell utforming i et digitalt læremiddel, må læreren handle raskt for å sikre at eleven får likeverdig tilgang til undervisningen. Husk at lærerens ansvar er å sikre tilgang til læring her og nå. Manglende universell utforming er ikke elevens ansvar.

    Identifiser problemet og kartlegg hindringen

    Snakk med eleven og finn ut hvilke behov som ikke blir dekket, og hva som gjør at læremiddelet ikke fungerer for eleven. Dette kan for eksempel være manglende skjermleserstøtte, dårlig kontrast, eller fravær av undertekster.

    Gi midlertidig løsning

    Bruk alternative undervisningsmaterialer som dekker det samme læringsmålet, for eksempel utskrevne kopier, tekstbaserte ressurser eller verbale forklaringer. Hvis mulig, bruk tilgjengelige hjelpemidler som eleven allerede har, eller tilpass eksisterende løsninger.

    Du kan samarbeide med spesialpedagoger på skolen for å finne ut hvordan læremiddelet kan tilpasses midlertidig eller erstattes. Det er også mulig å kontakte Statped for veiledning.

    Informer og involver relevante parter

    Meld fra til skolens IKT-avdeling, læremiddelansvarlig eller ledelse, og sørg for at de er klar over problemet med det digitale verktøyet slik at de kan ta det videre med skoleeier og leverandører.

    Sikre likeverdig tilgang

    Følg opp elevens læringsprosess og sørg for at eleven ikke blir hengende etter mens problemet løses. Sørg for at læringsressursene du tar i bruk fremover er universelt utformet.

    Tilrettelegg undervisningen for elevenes forutsetninger

    Ved å velge universelt utformede løsninger, fjerner vi barrierer i undervisningen før de oppstår og reduserer behovet for individuell tilrettelegging. Likevel er tilrettelegging fortsatt viktig i mange situasjoner, for eksempel når elever har spesifikke behov som ikke dekkes av universell utforming. Begge deler er nødvendig for å skape en skolehverdag som er inkluderende og tilgjengelig for alle.