Hopp til hovedinnhold

Rapport Digital inkludering i praksis – en kartlegging av norske virksomheters arbeid med universell utforming

3. Offentlige og private virksomheters arbeid med universell utforming av ikt-løsninger

  • Kjennskap til regelverk, standarder og forskrifter om universell utforming av ikt.
  • Organisering, kultur og planlegging for å oppfylle kravene.
  • Tiltak i virksomheten for å imøtekomme kravene.
  • Virksomhetenes ivaretakelse av universell utforming i utviklings- og anskaffelsesprosesser.
  • Informasjonskanaler og informasjonsbehov knyttet til universell utforming av ikt.

Offentlige virksomheter kjenner i større grad til lover, forskrifter og standarder, sammenlignet med private virksomheter

  • Over ni av ti kommuner og statlige virksomheter kjenner til at det finnes lover eller forskrifter som har regler for utforming av nettsider, apper og selvbetjeningsautomater i Norge. Like mange kjenner til standardene for universell utforming av nettsider og apper, mens rundt to av tre kjenner til standardene for universell utforming av selvbetjeningsautomater.
  • Private virksomheter kjenner i mindre grad til lover, forskrifter og standarder, sammenlignet med offentlige virksomheter.
  • Fire av ti kommuner og halvparten av de statlige virksomheter oppgir å i stor eller svært stor grad kjenne til kravene i forskriften. Dette gjelder for rundt to av ti private virksomheter.
  • Resultatene indikerer at kjennskapen til forskriften og standardene har økt i 2024, sammenlignet med undersøkelsen fra 2016. I 2016 kjente halvparten til standardene, mens to av ti kjente til forskriften.

Ta stilling til følgende påstander:

I hvilken grad kjenner du til kravene i forskriften?

Kjennetegn ved virksomheter som i stor eller svært stor grad kjenner til kravene i forskriften:

  • 53 % av store virksomheter kjenner godt til kravene, mot 28 % av små virksomheter.
  • 53 % av virksomheter med en dedikert rolle som følger opp universell utforming kjenner godt til kravene, mot 28 % av virksomheter uten en dedikert rolle.

Syv av ti har definert ambisjoner og mål om universell utforming og jobber for å etterleve krav

  • Syv av ti kommuner og statlige virksomheter har definert strategiske ambisjoner og/eller målsettinger om at deres ikt-løsninger rettet mot brukere skal være universelt utformet, samt jobber med å etterleve krav til universell utforming.
  • Litt over halvparten av kommunene og syv av ti statlige virksomheter forteller at de jevnlig tester og vurderer universell utforming i ikt-løsninger.
  • Private virksomheter svarer gjennomgående dårligere på organisering og rutiner for universell utforming (fire av ti har definert ambisjoner og jobber fortløpende med å etterleve krav, mens tre av ti tester og vurderer universell utforming jevnlig).
  • Store virksomheter er oftere enige i at de jevnlig tester og vurderer universell utforming i sine ikt-løsninger, sammenlignet med små virksomheter (66 % mot 41 %). Det samme gjelder virksomheter med en eller flere dedikerte uu-roller (71 % mot 35 %) og virksomheter som utvikler og/eller forbedrer ikt-tjenester internt (63 % mot 43 %).

Virksomheten har definert strategiske ambisjoner/målsettinger om at ikt-løsningene rettet mot kunder/brukere er universelt utforming

Virksomheten jobber fortløpende med å etterleve krav til universell utforming i ikt-løsninger som ikke er møtt

Virksomheten tester og vurderer jevnlig universell utforming i ikt-løsninger

Syv av ti virksomheter benytter verktøy for testing av universell utforming

  • Blant aktivitetene virksomhetene kan gjøre for å gjøre informasjon mer universelt utformet, er det vanligst å gjennomgå nettsted og apper selv for å identifisere mulige utfordringer.
  • Relativt mange har også integrert universell utforming i utviklingsprosessen av nytt innhold, eller benyttet testverktøy for å sjekke nettsidens status.
  • Det finnes en rekke verktøy til bruk for støtte når virksomhetene tester universell utforming. Syv av ti kommuner og ni av ti statlige virksomheter forteller at de benytter slike verktøy. Dette gjelder kun for én av tre private virksomheter.

Andelen virksomheter som i stor eller svært stor grad har gjort følgende aktiviteter for å gjøre informasjon på nettsider eller app mer universelt utformet

Hvilke verktøy benytter virksomheten for testing av universell utforming?

Statlige virksomheter er best på å ivareta universell utforming i anskaffelser og/eller utviklingsprosesser

  • Seks av ti kommuner og åtte av ti statlige virksomheter kartlegger brukerbehov og jobber bevisst med å definere og følge opp krav og behov knyttet til universell utforming når de anskaffer og/eller utvikler ikt-løsninger.
  • Andelen private virksomheter som gjennomfører disse aktivitetene, er gjennomgående lavere.

Virksomheten kartlegger brukerbehov når vi går til anskaffelse/utvikling av ikt-løsninger

Virksomheten jobber bevisst med å definere krav/behov til universell utforming og kontrollere at disse oppfylles i anskaffelser og/eller utviklingsprosesser

Kjennetegn ved virksomheter som i stor grad jobber bevisst med å definere krav/behov til universell utforming og kontrollere at disse oppfylles:

  • 70 % av store virksomheter jobber bevisst med å definere og kontrollere krav og behov, mot 58 % av små virksomheter.
  • 73 % av virksomheter med en dedikert rolle som følger opp universell utforming jobber bevisst med å definere og kontrollere krav og behov, mot 50 % av virksomheter uten en dedikert rolle.
  • 69 % av virksomheter som jobber med utvikling og/eller forbedring av ikt internt jobber bevisst med å definere og kontrollere krav og behov, mot 56 % av virksomheter som ikke jobber med utvikling og/eller forbedring internt.

Syv av ti virksomheter har besøkt nettsidene til Uu-tilsynet

  • Syv av ti virksomheter oppgir å ha brukt nettsidene til Uu-tilsynet. Det er en stor økning fra undersøkelsen i 2016, da omtrent én av ti oppga å ha besøkt nettsidene til Difi om universell utforming av ikt.
  • Ni av ti statlige virksomheter har brukt nettsidene, mot tre av fire kommuner og én av fire private virksomheter.
  • De vanligste hensiktene med besøket på nettsidene, er arbeid med tilgjengelighetserklæringer (åtte av ti), kjennskap til krav (syv av ti) og for kunnskap om universell utforming til intern kompetanseheving (to av tre).
  • Nær samtlige oppgir å ha funnet den informasjonen de hadde behov for på nettsiden. Det er en økning fra 77 % i 2016.

Bruker virksomheten nettsidene til Uu-tilsynet?

Hva er typisk hensikten med besøket på nettsidene? (n = 926)

Fant du den informasjonen du hadde behov for på nettsiden? (n = 926)

Seks av ti virksomheter opplever å ha nok kompetanse til å oppfylle kravene til universell utforming av ikt-løsninger

  • Seks av ti virksomheter forteller at de har kompetanse til å oppfylle kravene til universell utforming av ikt-løsninger, enten i egen utvikling eller i oppfølging av leverandørene.
  • Litt over én av ti forteller at de ikke har nok kompetanse. Det er en nedgang fra 17 % i 2016.
  • To av tre virksomheter er enige i at de har tilgang på tilstrekkelig informasjon om universell utforming av ikt, mens én av ti er uenige. Det er en positiv utvikling fra 2016, da tre av ti virksomheter oppga at de ønsket mer informasjon om dette.

Virksomheten min har kompetanse til å oppfylle kravene til universell utforming av ikt-løsninger - enten i egen utvikling eller i oppfølging av leverandører

Min virksomhet har tilgang på tilstrekkelig informasjon om universell utforming av ikt