Hopp til hovedinnhold

Rapport Digital inkludering i praksis – en kartlegging av norske virksomheters arbeid med universell utforming

4. Offentlige virksomheters arbeid med tilgjengelighetserklæringer

  • Grad av gjennomgang og oppdatering av tilgjengelighetserklæringen.
  • Rutiner og strukturer for arbeidet med tilgjengelighetserklæringen.
  • Resultater og effekter av arbeidet med tilgjengelighetserklæringen.
  • Informasjons- og kompetansebehov i arbeidet med tilgjengelighetserklæringen.
  • Brukereffekter knyttet til arbeidet med tilgjengelighetserklæringen.

Over åtte av ti har gjennomgått og oppdatert tilgjengelighetserklæringen

  • Ni av ti statlige virksomheter og åtte av ti kommuner forteller at de gjennomgår og oppdaterer tilgjengelighetserklæringen.
  • To tredjedeler av virksomhetene har rutiner for å gjøre dette en gang per år, mens om lag to av ti gjør det fortløpende gjennom året.
  • Store virksomheter og virksomheter som har dedikerte uu-ressurser internt gjennomgår og oppdaterer tilgjengelighetserklæringen i større grad, sammenlignet med små virksomheter og virksomheter uten dedikerte uu-ressurser.

Hvilken påstand beskriver best din virksomhets arbeid med å gjennomgå og oppdatere tilgjengelighetserklæringen?

Kjennetegn ved virksomheter som gjennomgår og oppdaterer tilgjengelighetserklæringen:

  • 90 % av store virksomheter gjennomgår og oppdaterer, mot 79 % av små virksomheter.
  • 89 % av virksomheter med en dedikert rolle som følger opp universell utforming gjennomgår og oppdaterer, mot 80 % av virksomheter uten en dedikert rolle.
  • 81 % av virksomheter som utvikler og/eller forbedrer digitale tjenester internt gjennomgår og oppdaterer, mot 86 % av virksomheter som ikke utvikler og/eller forbedrer internt.

Seks av ti har opprettet én eller flere roller med særskilt ansvar for å gjennomgå og oppdatere erklæringen

  • I underkant av seks av ti av kommunene, samt syv av ti statlige virksomheter, har opprettet én eller flere roller med særskilt ansvar for å gjennomgå og oppdatere tilgjengelighetserklæringen.
  • Én av tre virksomheter (29 % av kommunene og 39 % av de statlige virksomhetene) har etablert standarder og tydelige rutiner for gjennomgang og oppdatering av tilgjengelighetserklæringen. Halvparten svarer nei på dette spørsmålet.
  • Blant de som har etablert standarder og tydelige rutiner, finner vi en overvekt av store virksomheter, virksomheter som har etablert dedikerte roller som følger opp uu, samt virksomheter som jobber med utvikling og/eller forbedring av ikt internt.

Har virksomheten opprettet én eller flere roller med særskilt ansvar for å gjennomgå og oppdatere tilgjengelighetserklæringen?

Har virksomheten etablert standarder og tydelige rutiner for gjennomgang og oppdatering av tilgjengelighetserklæringen?

Kjennetegn ved virksomheter som har etablert standarder og tydelige rutiner for gjennomgang og oppdatering av tilgjengelighetserklæringer:

  • 36 % av store virksomheter har etablert standarder og tydelige rutiner, mot 27 % av små virksomheter.
  • 43 % av virksomheter med en eller flere dedikerte roller som følger opp universell utforming har etablert standarder og tydelige rutiner, mot 19 % av virksomheter uten dedikert(e) rolle(r).
  • 36 % av virksomheter som jobber med utvikling og/eller forbedring av ikt internt har etablert standarder og tydelige rutiner, mot 27 % av virksomheter som ikke gjør det.

Åtte av ti virksomheter benytter verktøy for testing av universell utforming

  • Åtte av ti virksomheter (71 % av kommunene og 88 % av statlige virksomheter) forteller at de har benyttet en eller flere tester sist de gjennomgikk og oppdaterte tilgjengelighetserklæringen.
  • Den vanligste testen virksomheter gjennomfører, er test av koding, navigasjon, tastaturnavigasjon, styring av lyd mv. 75 % av statlige virksomheter og 51 % av kommunene gjennomførte test av dette forrige gang de gjennomgikk og oppdaterte tilgjengelighetserklæringen.

Hvilke tester gjennomførte virksomheten sist dere gjennomgikk og oppdaterte tilgjengelighetserklæringen?

Kjennetegn ved dem som ikke gjennomfører tester:

  • 31 % av små virksomheter gjennomførte ikke tester sist de gjennomgikk erklæringen, mot 18 % av store virksomheter.
  • 43 % av virksomheter uten en eller flere dedikerte roller som følger på universell utforming gjennomførte ikke tester, mot 16 % av virksomhetene med en eller flere slike roller.
  • 37 % av virksomheter som ikke utvikler og/eller forbedrer tjenester internt gjennomførte heller ikke tester, mot 21 % av virksomhetene som driver med utvikling og/eller forbedring internt.

Offentlige virksomheter ser mange positive effekter av tilgjengelighetserklæringen

  • Tre av fire opplever at tilgjengelighetserklæringen har bidratt til mer kunnskap og kompetanse blant de som jobber med universell utforming i virksomheten. To av tre vurderer også at erklæringen har hatt konkret positiv effekt på universell utforming i deres ikt-løsninger.
  • Seks av ti opplever at tilgjengelighetserklæringen har satt universell utforming på dagsordenen i virksomhetens daglige virke og skapt bevissthet rundt tematikken hos ledelsen.
  • Omtrent halvparten mener tilgjengelighetserklæringen har gitt mer generell kunnskap, kompetanse og bevissthet om universell utforming blant ansatte.

I hvilken grad er du enig i at tilgjengelighetserklæringen har:

Litt under halvparten opplever å ha nok kompetanse til å gjennomføre arbeidet med tilgjengelighetserklæringen effektivt

  • Rundt seks av ti virksomheter forteller at det er enkelt å finne informasjon og veiledning om arbeidet med tilgjengelighetserklæringen, og at tilgjengelig informasjon er tilstrekkelig for deres behov.
  • Én av fire virksomheter oppgir å mangle tilstrekkelig kompetanse i virksomheten for å gjennomføre arbeidet på en effektiv måte.
  • Blant dem som mangler kompetanse, er det en overvekt av kommuner (29 % mot 21 % av statlige virksomheter), små virksomheter (31 % mot 22 % av store virksomheter), samt virksomheter uten dedikerte uu-roller (36 % mot 19 % av virksomheter som har en eller flere slike roller).

Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander om arbeidet med å gjennomgå og oppdatere tilgjengelighetserklæringen:

Kjennetegn ved dem som opplever å mangle kompetanse:

  • 29 % av kommunene opplever å mangle kompetanse, mot 21 % av statlige virksomheter.
  • 31 % av små virksomheter opplever å mangle kompetanse, mot 22 % av de store.
  • 36 % av virksomhetene som ikke har en egen dedikert rolle som følger opp universell utforming mangler kompetanse.

Tre av ti har i noen eller stor grad har fått positive tilbakemeldinger fra brukere siden de startet arbeidet med tilgjengelighetserklæring

  • Tre av ti virksomheter har i noen eller stor grad fått positive tilbakemeldinger fra brukere om nettsidens/appens opplevde tilgjengelighet siden de startet arbeidet med tilgjengelighetserklæringen.
  • To av ti forteller om færre henvendelser gjennom andre kanaler og en økning i antall besøk på nettsidene deres.
  • Rundt halvparten forteller at de i svært liten eller liten grad har sett eller opplevd noen av brukereffektene.
  • En av ti virksomheter har blitt kontaktet av innbyggere angående manglende tilgjengelighet på nettsiden/appen.

I hvilken grad har dere opplevd følgende siden dere startet arbeidet med tilgjengelighetserklæring:

Har innbyggere/brukere kontaktet dere angående manglende tilgjengelighet på nettsiden/appen? (n = 1088)