Hopp til hovedinnhold

Rapport Erfaringer med digitale løsninger i skolen - Kartlegging og analyse av utfordringer og muligheter

Forord

Digitale løsninger og læremidler har blitt en viktig del av skolehverdagen til elever i grunnskolen. Det finnes imidlertid lite systematisert kunnskap om hvordan elevene bruker digitale løsninger og hvordan løsningene fungerer for dem.

På oppdrag for Uu-tilsynet har Proba samfunnsanalyse i samarbeid med Verian kartlagt og analysert erfaringer med digitale løsninger blant elever i grunnskolen. I undersøkelsen sammenligner vi virkninger av digitale løsninger med analoge læremidler og på tvers av elevgrupper.

Vi vil takke Uu-tilsynet, og særlig vår kontaktperson Espen Rørvik Tjøstolvsen, for et godt og konstruktivt samarbeid gjennom prosjektperioden. Vi vil også takke alle informanter som har stilt opp til intervju. En ekstra stor takk går til elever og foresatte som har svart på vår undersøkelse og delt sine erfaringer.

Prosjektet har vært ledet av Rune Busch. Ane Fürst Juul, Vibeke Heidenreich, Anne May Melsom og Henrik Sætra har bidratt som prosjektmedarbeidere. Audun Gleinsvik har kvalitetssikret rapporten. Fra Verian har Dina Hov og Marie-Christine Boilard deltatt.

Rune Busch, Oslo, 27.2.2023