Litteratur
Albrektsen, Martin Moen (2022). Læreres bruk av og meninger om digitale læremidler, masteroppgave, Oslo Met: Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, se https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/3012076
Alphonce, S., & Mwantimwa, K. (2019). Students’ use of digital learning resources: diversity, motivations and challenges. Information and Learning Sciences, 120(11/12), 758-772
Bergene, A.C., Vika, K.S. Denisova, E. Steine, F.S. og Vennerød-Diesen, F.F. (2021). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere høsten 2021. NIFU-rapport 2021:25, https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2837634/NIFUrapport2021-25.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Bergene, A. C., Vika, K. S., Lynnebakke, B., Ramberg, I. & Wollscheid, S. (2022). Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2022. NIFU-rapport 2022:11, https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/3001772/NIFUrapport2022-11.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Bergene, A.C., Samuelsen, Ø.A., Daus, S., Lyckander, R., Vika, K.S. & deBesche, T. (2023). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere våren 2023. NIFU-rapport 2023:10, https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/3074318/NIFUrapport2023-10.pdf?sequence=1&isAllowed=y
CapGemini (2021). Digitalt utenforskap blant barn og ungdom. Rapport av Capgemini Invent på oppdrag fra Redd Barna, https://www.reddbarna.no/content/uploads/2021/01/Capgemini-rapport-Digitalt-Utenforskap-Blant-Barn-og-Ungdom.pdf
Camilleri, M. A., & Camilleri, A. C. (2017). Digital learning resources and ubiquitous technologies in education. Technology, Knowledge and Learning, 22, 65-82
Difi (2017). Kartlegging av digital læremidler og læringsplattformer i utdanningssektoren. Utarbeidet for Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) 30. november 2017, https://www.uutilsynet.no/andre-rapportar/kartlegging-av-digital-laeremidler-og-laeringsplattformer-i-utdanningssektoren/943#1_innledning
Digitaliseringsdirektoratet, (u.d). Hvor mange opplever digitalt utenforskap? https://www.digdir.no/rikets-digitale-tilstand/kor-mange-opplever-digitalt-utanforskap/4456
Escueta, M., Quan, V., Joshua, A. & Oreopoulos, N.P. (2017). Education Technology: An evidence-based review. NBER working paper series. National Bureau of Economic Research. Working Paper 2374, https://doi.org/10.3102/000283120380048
Fichten, C. S., Asuncion, J., & Scapin, R. (2014). Digital Technology, Learning, and Postsecondary Students with Disabilities: Where We've Been and Where We're Going. Journal of Postsecondary Education and Disability, 27(4), 369-379.
Gilje, Ø., Bjerke Å. & Thuen, F. (2020). Gode eksempler på praksis. Undervisning i en-til-en-klasserommet, Rapport fra Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen (FIKS), Universitetet i Oslo, se https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen%20%28tidligere%20versjon%29/gepp-rapport--undervisning-i-en-til-en-klasseromme/gepp-rapport_15.05.20_fiks.pdf
Gilje, Ø. (2021). På nye veier: læremidler og digitale verktøy fra kunnskapsløftet til fagfornyelsen, Norsk pedagogisk tidsskrift, Vol. 105, Utg. 2, se https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/86879/Gilje_NPT_02_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hashey, A. I., & Stahl, S. (2014). Making online learning accessible for students with disabilities. Teaching exceptional children, 46(5), 70-78
Henderson, M., Selwyn, N., & Aston, R. (2017). What works and why? Student perceptions of ‘useful’ digital technology in university teaching and learning. Studies in higher education, 42(8), 1567-1579.
Hov D. og Espedal E. (2023). Tilrettelegging for elever med funksjonsnedsettelser i grunnskolen. Rapport med funn fra to surveyundersøkelser og dybdeintervju, Kantar Public/Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
Kim, M. R., Choi, M. A., & Kim, J. (2012). Factors influencing the Usage and Acceptance of Multimedia-based Digital Textbooks in Pilot School. KSII Transactions on Internet & Information Systems, 6(6).
Kunnskapsdepartementet (2017). Framtid, fornyelse og digitalisering. Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen 2017–2021, se https://www.regjeringen.no/contentassets/dc02a65c18a7464db394766247e5f5fc/kd_framtid_fornyelse_digitalisering_nett.pdf
Kunnskapsdepartementet (2020). Handlingsplan for digitalisering av grunnopplæringen (2020-2021), https://www.regjeringen.no/contentassets/44b8b3234a124bb28f0a5a22e2ac197a/handlingsplan-for-digitalisering-i-grunnopplaringen-2020-2021.pdf
Kunnskapsdepartementet (2022). Læringsanalyse – noen sentrale dilemmaer. Delrapport fra ekspertgruppen for digital læringsanalyse, se https://www.regjeringen.no/contentassets/e1d6eec14bf34762ba01230e81cdc191/no/pdfs/f-4476-b-rapport-digital-laeringsanalyse.pdf
Kunnskapsdepartementet (2023). Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole 2023-2030, se https://www.regjeringen.no/contentassets/3fc31c3d9df14cc4a91db85d3421501e/no/pdfs/strategi-for-digital-kompetanse-og-infrastruktur.pdf
Krumsvik, Rune Johan, Berrum, Erlin og Jones, Lise Øen (2018). Everyday Digital Schooling – implementing tablets in Norwegian primary school. Examining outcome measures in the first cohort. Nordic Journal of Digital Lietarcy, 13(3)
Krumsvik, Rune Johan, Berrum, Erlin, Jones, Lise Øen og Gulbrandsen, Ingvild P. (2021). Implementing tablets in Norwegian primary schools. Examining outcome measures in the second cohort. Fronties in Education. Volum 6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.642686
Lektorlaget (2023). Høringsuttalelse til Repr.forslag 170 S (2022-2023). Satse på trykte lærebøker og redusere og målrette skjermbruken i skolen, se https://media.wpd.digital/norsklektorlag/uploads/2023/04/Horingsuttalelse-til-Repr-forslag-170S-Redusere-skjermbruk-satse-pa-laereboker-KrF.pdf
Munthe, E., Erstad, O., Njå, M.B., Forsström, S., Gilje, Ø.; Amdam, S., Moltudal, S. & Hagen, S.B. (2022). Digitalisering i grunnopplæring; kunnskap, trender og framtidig kunnskapsbehov, Kunnskapssenter for utdanning, Universitetet i Stavanger, se https://www.uis.no/sites/default/files/2022-12/13767200%20Rapport%20GrunDig_0.pdf
Oslo Economics (2021). Universell utforming av digitale læremidler – en analyse av status og relevante tiltak, se https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2022/01/OE-rapport-2021-69-Universell-utforming-av-digitale-laeremidler-i-grunnskolen.pdf
Oslo Economics (2022). Markedet for digitale læremidler og læringsressurser i grunnskolen og videregående opplæring, Rapport 2022/37, se https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2022/08/Markedsanalyse-Rapport-Oslo-Economics.pdf
Oslo Economics (2023). Bruk av digitale løsninger i grunnskolen og universell utforming av IKT, Rapport 2023/26, se https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2023/06/Bruk-av-digitale-losninger-i-grunnskolen-og-universell-utforming-av-IKT.pdf
Proba (2016). Universell utforming av digitale læremidler, Proba rapport 2016/2
Proba (2018). Barrierer i høyere utdanning for personer med nedsatt funksjonsevne, Proba rapport 2018/2
Proba (2019). Universell utforming av IKT med vekt på læremidler i UH-sektoren, Proba rapport 2019/02, se https://proba.no/wp-content/uploads/rapport-2019-2-universell-utforming-av-digitale-laeremidler-i-uh-sektoren.pdf
Proba (2020). Erfaringer med bruk av IKT-løsninger blant personer med funksjonsnedsettelser, Proba rapport 2020/04, se https://proba.no/wp-content/uploads/Rapport-2020-4-Erfaringer-med-IKT-løsninger-blant-personer-med-nedsatt-funksjonsevne.pdf
Proba (2022). Nyankomne flyktningers digitale hverdag. Proba-rapport 2022-05
Rambøll (2017). Kartlegging av digitale læremidler og læringsplattformer i utdanningssektoren, Oslo: Direktoratet for forvaltning og IKT
Schmitz, M.-L., Antonietti, C., Cattaneo, A., Gonon, P. & Petko, D. (2022). When barriers are not an issue: Tracing the relationship between hindering factors and technology use in secondary schools across Europe, Computers & Education, Vol. 179, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131521002888?via%3Dihub
Seomun, G., & Lee, Y. (2018). Potential Adverse Health Outcomes of Digital Textbook Use: Teachers’ Perspectives. Research and Theory for Nursing Practice, 32(1), 9-22.
Utdanningsspeilet (2022). https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/utdanningsspeilet/utdanningsspeilet-2022/
Vennerød-Diesen F.F. & Pedersen, C. (2023). Læremidler i grunnskole og videregående skole. En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole, Rapport 2023:13 Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/3085987/NIFUrapport2023-13.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vika, K.S. (2021). Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere høsten 2020. NIFU-rapport 2021:3, https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2726052/NIFUrapport2021-3.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Vika, K.S., Wollscheid, S., Lillebø, O.S. & Bergene, A.C. (2021) Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere høsten 2020. NIFU-rapport 2021:2, https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2726051/NIFUrapport2021-2.pdf?sequence=6&isAllowed=y